close
تبلیغات در اینترنت
آياتي که در روايات اهل بيت تأويل به ظهور امام زمان شده است

اثبات وجود امام مهدی عج

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 318
کل نظرات : 696
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 11
آمار بازدید
آی پی امروز : 19
آی پی دیروز : 23
بازدید امروز : 35
باردید دیروز : 44
ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته : 133
بازدید ماه : 890
بازدید سال : 2,149
بازدید کلی : 55,390
مشخصات
آی پی : 54.90.119.59
سیستم عامل :
مرورگر:
آرشیو

نویسنده : ایلیا
بازدید : 491


 

 

1- و لئن اخرنا عنهم العذاب الي امه معدوده يعني: اگر عذاب را تا مدت معيني ظهور امام زمان بتاخير بياندازيم ليقولن ما يحبسه با استهزاء خواهند گفت چه چيز آنرا باز داشت و مانع ظهور امام زمان چيست؟ الا يوم ياتيهم ليس مصروفا عنهم و حاق بهم ما کانوا به يستهزون [1] بدانيد روزي که عذاب ميايد از آنها برداشته نميشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بان ميکردند خواهند ديد. از اميرالمومنين روايت شده که در تاويل اين آيه شريفه فرمود: امه معدوده اصحاب قائم آم محمد است که سيصد و سيزده نفر ميباشند.


1- و لئن اخرنا عنهم العذاب الي امه معدوده يعني: اگر عذاب را تا مدت معيني ظهور امام زمان بتاخير بياندازيم ليقولن ما يحبسه با استهزاء خواهند گفت چه چيز آنرا باز داشت و مانع ظهور امام زمان چيست؟ الا يوم ياتيهم ليس مصروفا عنهم و حاق بهم ما کانوا به يستهزون [1] بدانيد روزي که عذاب ميايد از آنها برداشته نميشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بان ميکردند خواهند ديد. از اميرالمومنين روايت شده که در تاويل اين آيه شريفه فرمود: امه معدوده اصحاب قائم آم محمد است که سيصد و سيزده نفر ميباشند. [2] .

و در تفسير عياشي از حضرت صادق عليه السلام روايت ميکند که فرمود: خداوند اصحاب قائم ما را در يک لحظه مانند ابرهاي پراکنده فصل پائيز جمع ميکند. و در غيبت نعماني از اسحاق بن عبد العزيز از آن حضرت روايت نموده که فرمود: لئن اخرنا عنهم العذاب الي امه معدوده اين عذاب قيام امام زمان و امت معدوده ياران او ميباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند يعني 313 تن ميباشند. 2- و لقد ارسلنا موسي باياتنا ان اخرج قومک من الظلمات الي النور و

ذکرهم بايام الله ان في ذلک لايات لکل صبار شکور [3] يعني موسي را همراه آيات خود فرستاديم تا قوم خود را از ورطه ظلماني کفر درآورده بوادي نوراني ايمان رهبري کند، و آنها را بروزهاي خداوندي متذکر گرداند که در آن آياتي است براي هر صبر کننده شکر گذاري. روزهاي خداوندي ايام الله سه روز است: روز ظهور قائم صلوات الله عليه و روز مرگ و روز قيامت. در خصال صدوق از امام باقر روايت نموده که فرمود ايام الله سه روز است: روز قيام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قيامت، و هم صدوق در کتاب معاني الاخبار روايت مزبور را آورده است. 3- و قضينا الي بني اسرائيل في الکتاب يعني: در تورات به بني اسرائيل اعلام کرديم سپس خداوند خطاب با بني اسرائيل را قطع کرده و امت پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله را مخاطب ساخته و ميفرمايد: لتفسدن في الارض مرتين که شما اي امت محمد براه بني اسرائيل خواهيد رفت و دو بار در زمين دست بفساد ميزنيد. مقصود فلان و فلان و اصحاب آنها و نقض عهد آنان است. و لتعلمن علوا کبيرا و سرکشي بزرگ خواهيد کرد، يعني ادعاي خلافت عظمي مينمائيد، فاذا جاء وعد اولاهما پس چون نخستين فتنه پديد آيد، يعني جنگ جمل بوجود آوريد بعثنا عليکم عبادا لنا اولي باس شديد بندگان خود را که سخت نيرومند ميباشند بر شما مسلط گردانيم، و اينان اميرالمومنين علي عليه السلام و اصحاب آن حضرت ميباشند فجاسوا خلال الديار و کان وعد الله مفعولا پس آنها شما را هر چند بخانه ها پناه ببريد جستجو نموده بقتل رسانند تا بدانيد که اراده خداوند انجام پذير است. ثم رددنا لکم الکره عليهم آنگاه باز بشما دولت و غلبه ميدهيم، يعني بني اميه که بر آل پيغمبر چيره ميگردند و امددناکم باموال و بنين و جعلناکم اکثر نفيرا

و اموال بسيار و فرزندان بيشمار روزي کنيم و از اندازه فزون گردانيم. يعني با اين عده وعده خود را بر آل پيغمبر برتر يافته و با آنها بمنازعه برخاسته و بالنتيجه حسين بن علي عليهما السلام و ياران او را شهيد و زنان خاندان پيغمبر را باسارت بريد ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اساتم فلها فاذا جاء وعد الاخره اگر نيکي کنيد، نيکي بينيد، و اگر بد کنيد بدي يابيد و چون وعده ديگر فرا رسد يعني قائم آل محمد و يارانش قيام کنند ليسووا وجوهکم رويهاي شما سياه گردد و ليدخلوا المسجد کما دخوله اول مره و با يارانش بمسجد الحرام در آيند مانند روزي که پيغمبر اکرم و اميرالمومنين و سپاه اسلام نخستين بار درآمدند و ليتبروا ما علو تتبيرا تا دولت و شوکت شما را سخت تباه گردانند: يعني بر شما غلبه يافته همه تان را از دم شمشير بگذرانند. سپس پروردگار جهان عطف توجهي بال پيغمبر نموده و ميفرمايد: عسي ربکم ان يرحمکم خداي بشما رحم خواهد کرد و شما را بر دشمنانتان پيروز گرداند. آنگاه بني اميه را مخاطب ساخته و ميفرمايد: و ان عدتم عدنا [4] يعني: اگر شما با شوکت سفياني خروج کنيد، دولت حق نيز با ظهور قائم آل محمد صلي الله عليه و آله قيام خواهد کرد. در تفسير عياشي است که حضرت صادق عليه السلام فرمود آيه و قضينا الي بني اسرائيل في الکتاب لتفسدن في الارض مرتين مقصود شهادت اميرالمومنين و مسموم کردن امام حسن مجتبي و لتعلن علوا کبيرا يعني کشتن امام حسين عليه السلام فاذا جاء وعد اوليهما يعني چون زمان خونخواهي آن حضرت فرا رسد بعثنا عليکم عبادا لنا اولي باس شديد فجاسوا خلال الديار خداوند مردمي را پيش از ظهور قائم آل محمد بر انگيزد که هر جا دشمني از دشمنان و ظالمين آل پيغمبر پيدا کنند نابود نمايند و کان وعدا مفعولا و اين کاري است که قبل از قيام قائم شدني است ثم رددنا لکم الکره عليهم و امددناکم باموال و بنين و جعلناکم اکثر

نفيرا: آنگاه حضرت امام حسين عليه السلام با هفتاد نفر از ياران جانبازش که در کربلا با وي شهيد شدند رجعت مينمايند. در حاليکه لباس سفيد پوشيده اند و بمردم اعلان کنند که امام حسين با يارانش قيام نموده اند تا اهل ايمان ترديد ننمايند و بدانند که او دجال و شيطان نيست، بلکه او امامي است که در دسترش مردم است، و چون يقين کردند از امام حسين عليه السلام ميباشد ترديد نخواهند کرد. سپس از جانب امام حسين عليه السلام امام زمان بهمه مردم معرفي ميگردد و اهل ايمان نيز آن حضرت را تصديق ميکنند. چون امام زمان وفات نمايد، حضرت امام حسين عليه السلام او را غسل داده و کفن و حتوط کرده دفن ميکند. چنانکه در روايت است که متصدي امر امام بايد امام جانشين او باشد. و در خبر است که امام حسين عليه السلام چندان سلطنت ميکند که ابروانش جلو چشم مبارکش را ميگيرد. در تفسير مزبور از حمران بن اعين از حضرت امام محمد باقر عليه السلام روايت ميکند که اين آيه را ميخواند و بعثنا عليکم عبادا لنا اولي باس شديد و ميفرمود: اين بندگان خدا، قائم ما و ياران او هستند که سخت نيرومند ميباشند. هم در آن تفسير از اميرالمومنين عليه السلام روايت نموده که در يکي از خطبه هاش فرمود: اي مردم سلوني قبل ان تفقدوني: پيش از آنکه از ميان شما بروم هر چه ميخواهيد از من بپرسيد. چه در گنجينه سينه من علوم بسياري نهفته است. پس آنچه خواهيد از من پبرسيد، پيش از آنکه فتنه اي پديد آيد و شراره آن بالا گيرد، و سرپرست و رئيس و اداره کنندگان آن حتي آنها که از آن دوري گزينند در آتش آن بسوزند. بسياري مي خواهند از آن ورطه بکنار روند و از هول آن فتنه فريادها کشند مع الوصف در آن افتند و کسي هم بداد آنها نرسد، آنگاه چون زمانهاي متمادي بدينگونه بگذرد، خواهيد گفت: مهدي مرده يا کشته شده و اگر هست

بکدام بيابان رفته؟ و در آن موقع انتظار فرج بکشيد. و اينست تاويل آيه ثم رددناکم الکره... سوگند بخداوندي که دانه را شکافت و آدمي را بيافريد که در آن عصر پادشاهان در نعمت و شوکت بسر برند و مردي از آنان از دنيا نرود جز اين که هزار فرزند ذکور از او بماند و از هر بدعت و آفتي در امان باشند، عاملين بکتاب الله و سنه رسوله همه عمل بکتاب خدا قرآن و سنت پيغمبر ميکنند و آفتها و ترديدها از حريم آنان برطرف گردد. مولف: بنابراين تفسير آيه مزبور باين معني است: وحي فرستاديم به بني اسرائيل که شما امت محمد چنين و چنان خواهيد کرد، و احتمال دارد روايتي که علي بن ابراهيم تفسير اين آيه را از آن گرفته، همان است که پيغمبر خبر داده که آنچه در بني اسرائيل بوده در اين امت نيز هست و اين وقايع از جمله آنهاست. 4- او يحدث لهم ذکرا [5] يعني... يا پديد آورد براي آنها ذکري را. يعني ذکر ظهور قائم آل محمد و خروج سفياني. 5- فلما احسوا باسنا اذا هم منها يرکضون يعني چون بني اميه عذاب ما را که بوسيله ظهور قائم آل محمد بر آنها فرو فرستيم احساس کنند، از آن ميگريزند لا ترکضوا و ارجعوا الي ما اترفتم فيه و مساکنکم لعلکم تسئلون. فرار نکنيد و باز گرديد تا شما را از آن نعمتها و جايگاهها که بخوشگذراني سرگرم بوديد باز خواست کنند. در حديث است که چون امام زمان ظهور کند، بني اميه از ترس بروم ميگريزند حضرت آنها را از روم بيرون مياورد و گنجهائي که پنهان کرده اند از آنها طلب ميکند قالوا يا ويلنا انا کنا ظالمين فما زالت تلک دعواهم حتي جعلناهم حصيدا خامدين [6] .

بني اميه ميگويند: واي بر ما که قومي ستمکار بوديم. پس همچنان بدين سخن تکلم کنند تا آنکه بوسيله قائم آلم محمد و سپاه او همه را درو کنيم و از دم شمشير بگذارانيم اين آيات هر چند لفظش ماضي است ولي در معني مستقبل است و اين از آياتي است که چنانکه گفتيم تاويلش بعد از نزول ميباشد [7] .

6 - و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون [8] .

يعني در زبور حضرت داود پيغمبر بعد از کتب آسماني سابق نوشتيم که: زمين را بندگان صالح ما بارث ميبرند. و اينان قائم آل محمد و ياران او ميباشند. مولف: علي بن ابراهيم ذکر را تمام کتب آسماني ميداند و بنابراين معني آيه اين است که: قبل از زبور نيز در کتب آسماني نوشتيم، مفسرين ديگر گفته اند: ذکر تورات است. و گفته شده که زبور نوع کتب آسماني و ذکر لوح محفوظ است. 7- اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير 3 يعني: بانان که ستم ديده اند اگر پيکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر ياري آنها دارد. ابن ابي عمير از عبد الله بن مسکان از امام جعفر صادق عليه السلام روايت کرده که فرمود: اهل تسنن ميگويند اين آيه درباره پيغمبر نازل شده، در موقعيکه کفار قريش حضرتش را از مکه بيرون کردند. ولي او قائم آل محمد است که براي خون خواهي حسين عليه السلام قيام ميکند. و در غيبت نعماني از اثبات الوصيه مسعودي از آن حضرت روايت ميکند که فرمود: آيه اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير درباره قائم

ما و ياران او نازل شده است. 8 - و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغي عليه لينصرنه الله [9] يعني: کسيکه پيغمبر اکرم عقوبت کند مانند عقوبي که ديده، سپس مورد ظلم و ستم قرار گيرد، خداوند او را بوسيله قائم که از اولاد اوست نصرت دهد، و ذيل آيه که ميفرمايد: الذين ان مکناهم في الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر يعني: کسانيکه اگر آنها را در زمين ساکن نموديم نماز بپا دارند و زکوه دهند و امر بمعروف و نهي از منکر کنند. امام محمد باقر عليه السلام فرمود: اين آيه متعلق بال محمد است. يعني دوازده امام و شخص مهدي موعود و ياران او که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جاي دهد، و دين اسلام را غالب گرداند و هر بدعت و باطلي را بوسيله او و يارانش محو کند همانطور که سفيهان حق را از ميان برده باشند و آنچنان عالم در آسايش بسر برد که اثر ظلم در جائي ديده نشود. 9 - ان نشا ننزل عليهم من السماء آيه فظلت اعناقهم لها خاضعين [10] يعني: اگر بخواهيم ميتوانيم علامتي بر آنها از آسمان فرو فرستيم تا بدانوسيله گردنهاشان خاضع گردد. از امام صادق عليه السلام روايت است که فرمود: مقصود بني اميه هستند که با يک صداي آسماني بنام قائم آل محمد گردنهاشان در پيشگاه آن حضرت خاضع ميشود. 10- امن يجيب المضطر اذا دعاه و يکشف السوء و يجعلکم خلفاء الارض [11] .

يعني:... يا آنکه چون گرفتاري او را بخواند، اجابت کند و گرفتاري او را برطرف گرداند؟ از حضرت صادق عليه السلام روايت شده که فرمود: اين آيه درباره قائم آل محمد نازل شده. [12] بخدا قسم مضطر اوست که دو رکعت نماز در مقام

حضرت ابراهيم بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نيز اجابت کند و گرفتاري او را برطرف سازد و آنها را در زمين خليفه خود گرداند. 11- و لئن جاء نصر من ربک يعني هر گاه از جانب خدايت نصرتي قائم آل محمد رسد ليقولن انا کنا معکم او ليس الله باعلم بما في صدور العالمين [13] خواهند گفت ما نيز با شما بوديم. آيا خداوند از آنچه در سينه هاي اهل عالم ميگذرد آگاه نيست؟ 12- و لمن انتصر بعد ظلمه ابوحمزه ثمالي از امام پنجم عليه السلام روايت ميکند که فرمود: آنکس که انتقام ميگيرد بعد از آن که بوي ظلم شده قائم آل محمد و ياران او هستند. فاولئک ما عليهم من سبيل و کسي را بر ايشان راهي نيست و فرمود: چون قائم قيام کند خود و يارانش از بني اميه و دروغگويان و دشمنان اهلبيت انتقام ميگيرند انما السبيل علي الذين يظلمون الناس و يبغون في الارض بغير الحق اولئک لهم عذاب اليم [14] اين انتقام را از کساني ميگيرند که بر مردم ستم ميکنند و بي جهت در زمين بيدادگري پيشه سازند. آنها کيفري دردناک خواهند داشت. در تفسير فرات بن ابراهيم نيز اين روايت از جابر جعفي از امام محمد باقر عليه السلام نقل شده. 13- اقتربت الساعه [15] روايت شده که مقصود ساعت قيام قائم آل محمد است. 14- مد هامتان [16] يونس بن ظبيان از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت نموده که در تفسير اين آيه فرمود: در دولت امام زمان راه ميان مکه و مدينه با درخت خرما اتصال يابد. 15- يريدون ليطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون [17] يعني: ميخواهند با دهانهاشان نور خدا را خاموش نمايند، ولي خداوند نور خود را با قائم آل محمد تمام ميکند در آنزمان که ظهور کند تا خداوند او را

بر همه مذاهب باطله غلبه دهد بطوريکه جز خداي يگانه پرستش نشود. و اين است معني يملاء الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. هم در کنز الفوائد است که امام پنجم آيه شريفه يريدون ليطفئوا نور الله بافواههم... را تلاوت نمود و فرمود اگر شما از نور خدا روي بتابيد خداوند آنرا پايدار خواهد داشت. و نيز در آن کتابست که ثقه جليل القدر محمد بن فضيل از حضرت موسي بن جعفر عليه السلام معني آيه يريدون ليطفئوا نور الله را پرسيد، حضرت فرمود: مقصود دوستي اميرالمومنين عليه السلام است و الله متم نوره يعني خداوند امامت را باخر ميرساند بدليل آيه شريفه: الذين آمنوا بالله و رسوله و النور الذي انزلناه که مقصود از نور همان امام است. محمد بن فضيل ميگويد: عرضکردم: هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق يعني چه؟ فرمود: يعني خداوند به پيغمبرش دستور داد که لزوم دوستي جانشين خود اميرالمومنين را بمردم اعلام کند، و دوستي وصي پيغمبر دين حق است. عرضکردم ليظهر علي الدين کله چيست؟ فرمود: يعني خداوند بهنگام ظهور قائم ما دين حق را بر همه اديان باطله پيروز ميگرداند. چنانکه خود فرموده: و الله متم نوره يعني خداوند نور خود را با ولايت قائم آل محمد تمام ميکند و لو کره الکافرون يعني هر چند دشمنان علي اين را نخواهند. عرضکردم: اينکه ميفرمائي تنزيل و ظاهر معني قرآن است فرمود: آري آنچه که گفتم تنزيل و ظاهر معني قرآن است و غير آن تاويل ميباشد. 16- و اخري تحبونها نصر من الله و فتح قريب [18] يعني: و ديگري که دوست ميداريد يک پيروزي از جانب خدا و فتح نزديکي است. يعني فتح قائم آل محمد در دنيا.

17- حتي اذا راوا ما يوعدون فسيعلمون من اضعف ناصرا و اقل عددا [19] يعني تا آنکه وقتي آنچه بانها وعده داده اند به بينند مقصود قائم آل محمد و امير المومنين عليهما السلام است، خواهند دانست که چه کسي ياورش ضعيف تر و در شماره اندک است. 18- انهم يکيدون کيدا و اکيد کيدا [20] يعني: آنها: فسونگري پيشه سازند و من نيز بخوبي آنرا چاره کنم فمهل الکافرين امهلهم رويدا يعني: اي محمد پس آنها را مهلتي ده که چون قائم قيام کند براي من از ستمگران و سرکشان قريش و بني اميه و سائر بيدينان انتقام گيرد. 19- و الليل اذا يغشي يعني: قسم بشب هنگامي که پوشيده دارد. محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر عليه السلام روايت نموده که فرمود: مقصود اميرالمومنين عليه السلام که در دولت باطل مستور گشت و ناگزير بصبر گرديد و النهار اذا تجلي [21] ، يعني: قسم بروز هنگاميکه بدرخشد. فرمود: اين روز روشن قائم ما اهلبيت است که چون قيام کند بر دولت باطل پيروز گردد خداوند در قرآن براي مردم مثلها زده و پيغمبرش و ما ائمه را مخاطب بان ساخته و جز ما کسي عالم بتاويل آن نيست. 20 - قل ارايتم ان اصبح ماوکم غورا فمن ياتيکم بماء معين [22] يعني: اي پيغمبر بمردم بگو: بمن بگوئيد: اگر آبي که در دسترس داريد در زمين فرو رود کيست که آب روان براي شما بياورد؟. در اين آيه امام زمان تعبير باب شده که موجب حيات همه اشياء است و تاويل آيه اينست: بگو اگر امام شما از نظرها غائب گرديد کيست که آن امام ظاهر را بياورد؟ از حضرت امام رضا عليه السلام روايت است که فرمود: مائکم يعني ابوابکم که ائمه هستند و ائمه ابواب و

درهاي رحمت الهي ميباشند فمن ياتيکم بماء معين يعني کيست که علم امام را براي شما بياورد؟ و آن درها را بروي شما بگشايد؟ اين روايت در کافي و غيبت نعماني و کمال الدين صدوق از حضرت موسي کاظم عليه السلام نيز نقل شده: و عبارت کمال الدين اينست: ان اصبح امامکم غائبا عنکم لا تدرون اين هو فمن ياتيکم بامام ظاهر ياتيکم باخبار السماء و الارض و حلال الله جل و عز و حرامه. سپس فرمود: بخدا تاويل اين آيه هنوز نيامده و البته خواهد آمد. 21 - هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون [23] يعني: خدا فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه دينها غالب شود. هر چند مشرکين نخواهند. اين آيه نيز درباره قائم آل محمد است و او امامي است که خداوند او را بر همه کيشها غالب گرداند و او زمين را از عدل و داد پر کند همچنانکه از ظلم و ستم پر شده باشد. اين آيه نيز از آياتي است که گفتيم تاويلش بعد از تنزيل ميباشد. و نيز در کتاب از ابوبصير روايت نموده که گفت از امام هشتم از آيه هو الذي ارسل رسوله بالهدي... سوال کردم. فرمود هنوز موقع تاويل اين آيه نرسيده است گفتم: قربانت گردم کي موقع آن فرا ميرسد؟ فرمود؟ انشاء الله هنگاميکه قائم قيام کند و چون قيام کند هر جا کافر و مشرکي باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جائيکه اگر کافري در دل سنگي پنهان شود سنگ صدا ميزند اي مومن کافري يا مشرکي در من پنهان شده او را بکش خداوند او را بيرون مياورد و ياران قائم او را بقتل ميرسانند. در تفسير فرات بن ابراهيم [24] مانند اين روايت را آورده و ميگويد: آن سنگ

صدا ميزند اي مومن مشرکي در من پنهان شده، مرا بشکن و او را بکش. و نيز در کنز الفوائد از عبايه ربعي نقل ميکند که: وي از حضرت اميرالمومنين عليه السلام شنيده که حضرت در آيه هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق. را قرائت نموده و فرمود: خدا اين رسول و فرستاده خود را بعد از اين ظاهر خواهد کرد بخدائي که جان من بدست اوست در زمان ظهور او قريه اي نيست که صبح و شام بانک اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله در آن بلند نشود. و هم در آن کتاب از ابن عباس روايت نموده که وي درباره آيه ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون گفت: اين در زماني است که تمام يهوديان و نصاري و پيروان هر کيشي بدين حنيف اسلام بگروند و گرگ و ميش و گاو و شير و انسان و مار از جان خود ايمن باشند، موقعيکه ديگر موش انباني را پاره نميکند وقتيکه حکم جزيه گرفتن از اهل کتاب ساقط ميشود و هر جا صليبي است شکسته ميگردد و خوگها معدوم ميشود و اين بهنگام قيام قائم آل محمد خواهد بود. 22 - هل اتيک حديث الغاشيه يعني: آيا داستان آن فرو گيرنده بتو رسيده است؟ شيخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال از محمد بن سليمان از پدرش روايت ميکند که گفت از امام جعفر صادق عليه السلام پرسيدم هل اتيک حديث الغاشيه يعني چه؟ فرمود: مقصود قائم ماست که اهل باطل را با شمشير فرو ميگيرد. گفتم وجوه يومئذ خاشعه صورتهاي آنها در آنروز خاضع است يعني چه؟ فرمود آنها بر خلاف دستور خدا

عمل ميکنند و واليان جور منصوب ميدارند گفتم: تصلي نارا حاميه [25] در آتش سوزنده بيفتند يعني چه؟ فرمود: موقع ظهور قائم ما در آتش جنگ بسوزند و در سراي ديگر بدوزخ در افتند. 23- يوم ياتي بعض آيات ربک لا ينفع نفسا ايمانها لم تکن آمنت من قبل [26] يعني: روزي که بيايد يکي از آيات پروردگارت، ايمان کسانيکه قبل ايمان نياورده اند سودي نبخشد. صدوق در کمال الدين و ثواب الاعمال از حضرت صادق روايت نموده که فرمود: آيات ائمه هستند. و بعض آيات قائم آل محمد است. 24- فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس [27] : يعني: قسم بستارگاني که حرکت کرده و پنهان ميشوند. در کمال الدين از امام محمد باقر (ع) روايت ميکند که در جواب ام هاني راجع باين آيه فرمود: مقصود امامي است که بسال 260 هجري غائب ميشود آنگاه چون ستاره تابان آشکار ميشود اگر او را به بيني ديدگانت روشن گردد [28] در غيبت شيخ طوسي و نعماني نيز بمانند آن روايت شده است. 25- الم ذلک الکتاب لاريب فيه هدي للمتقين الذين يومنون بالغيب [29] شيخ صدوق در کتاب کمال الدين از حضرت صادق عليه السلام نقل ميکند که فرمود: هر کس اقرار بظهور امام زمان کند، ايمان بغيب آورده است. و نيز در کتاب مزبور از يحيي بن ابوالقاسم روايت نموده که گفت: تفسير اين آيه را از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم فرمود: متقين در اين آيه شيعيان علي عليه السلام هستند و غيب حجت غايب ميباشد. دليل اين معني آيه فقل انما الغيب لله فانتظروا اني معکم من المنتظرين است [30] يعني: اي پيغمبر بگو غيب مال خداست، پس منتظر باشيد که من نيز با شما از منتظران هستم.

26- و في السماء رزقکم و ما توعدون فو رب السماء و الارض انه لحق مثل ما انکخم تنطقون [31] يعني روزي شما و آنچه بشما وعده داده شده در آسمان است: پس بخداي آسمان و زمين که او بر حق است و خواهد آمد مانند تکلم کردن شما با يکديگر در غيبت شيخ از ابن عباس نقل مي کند که گفت: مقصود قيام قائم آل محمد است [32] .

27 - اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها قد بينا لکم الايات لعلکم تعقلون [33] يعني: بدانيد که خداوند زمين را پس از مردنش زنده ميگرداند. ما آيات خود را براي شما بيان کرديم تا در آن باره تعقل کنيد. در غيبت شيخ از ابن عباس روايت نموده که در تفسير اين آيه گفت: خداوند زمين مرده را بعد از بيدادگري اهلش، با ظهور قائم آل محمد اصلاح مي کند. و آيات و علائمي که خدا براي مردم بيان کرده نيز آن حضرت است و اين آيه درباره او نازل شده. در کمال الدين در تفسير اين آيه روايت کرده که امام پنجم فرمود: خداوند زمين را با ظهور قائم زنده ميگرداند از آن پس که با کفر اهلش مرده باشد [34] .

28 - وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لا يشرکونني شيئا [35] يعني خداوند بکساني که از شما ايمان آورده و عمل صالح پيشه ساخته اند وعده داده که آنها را در زمين نماينده خود گرداند چنانکه همانند آنها را سابقا خليفه کرد. و ثابت ميدارد دين

آنها را که براي آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل بامن کنيم و اينان هيچگاه بمن شرک نياورند. در غيبت شيخ روايت ميکند که اين آيه نيز درباره مهدي موعود و ياران او نازل شده. در کنز الفوائد نيز بطريق ديگر اين روايت نقل شده است. 29 - و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين [36] در غيبت شيخ از اميرالمومنين عليه السلام روايت ميکند که در تفسير اين آيه فرمود: اينان که در زمين ضعيف گشته اند آل پيغمبرند که خداوند مهدي آنها را بر انگيزد تا آنان را عزيز و دشمنانشان را ذليل گرداند. 30- و لا تکونوا کالذين اوتوا الکتاب من قبل فطال عليهم الا مد فقست قلوبهم و کثير منهم فاسقون [37] يعني: مانند آنها نباشيد که از پيش کتاب بانان داده شد، ولي زمان بر آنها طولاني گشت، پس دلهاشان سخت گرديد و بسياري از آنها فاسق ميباشند. صدوق در کمال الدين از امام جعفر صادق عليه السلام روايت نموده که اين آيه درباره قائم آل محمد نازل شده است. 31- و تلک الايام نداولها بين الناس [38] يعني: اين روزها را ميان مردم ميگردانيم. در تفسير عياشي از زراره روايت ميکند که امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: از زمان خلقت آدم هميشه دولتي از خدا و دولتي از شيطان بوده، پس در اين زمان دولت خدا کو؟ آگاه باشيد که صاحب دولت خدا قائم آل محمد (ع) است. 32- اليوم يئس الذين کفروا من دينکم فلا تشخوهم و اخشون [39] يعني: امروز کسانيکه راه کفر پيش گرفته اند از دين شما نوميد شدند، پس از آنها نترسيد بلکه از قهر من بترسيد. در تفسير عياشي از امام محمد باقر (ع) نقل ميکند که در تفسير اين آيه فرمود:

آنروز، روز ظهور قائم آل محمد است که بني اميه نوميد ميشوند و آنها هستند که کافر گشته و از آل محمد نوميد ميباشند. 33 - و اذان من الله و رسوله الي الناس يوم الحج الاکبر ان الله بري‏ء من المشرکين و رسوله [40] يعني: در روز حج بزرگ از جانب خدا و رسول مردم اعلان ميشود. در تفسير عياشي از امام پنجم و ششم روايت شده که فرمودند: حج بزرگ ظهور قائم است و اعلان دعوت مردم است. مولف: البته اين معني باطن آيه است. 34 - و قاتلوا المشرکين کافه کما يقاتلونکم کافه و اعلموا ان الله مع المتقين يعني با همه مشرکين پيکار کنيد، چنانکه آنها اگر دسترسي پيدا کنند با شما نبرد کنند، و بدانيد که خداوند با پرهيزکارانست. در تفسير عياشي از زراره روايت نموده که گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: راجع باين آيه از پدرم سوال شد پدرم فرمود: هنوز تاويل آن نيامده است. اگر قائم ما قيام کند، آنکس که او را مي بيند تاويل آنرا بخوبي خواهد ديد. با ظهور او شعاع دين پيغمبر چنان بالا گيرد که در روي زمين شرک و بيديني نماند. چنانکه خداوند فرمود: و قاتلوهم حتي لا تکون فتنه و يکون الدين کله لله[41] يعني با آنها پيکار کنيد تا فتنه اي نباشد و تمام دين از آن خداوند باشد. 35 - افامن الذين مکروا السيئات ان يخسف الله بهم الارض او ياتيهم العذاب من حيث لا يشعرون [42] يعني: آيا کساني که اعمال بد انجام دادند، از اين که خداوند آنها را در زمين فرو برد، يا بدون اين که متوجه باشند عذاب بر آنها فرستد، ايمن هستند؟. در تفسير عياشي از امام پنجم نقل ميکند که فرمود: عهد و پيمان پيغمبر (ص) بعد از حضرت ابا عبد الله عليه السلام بعلي بن الحسين رسيد، سپس از آن حضرت بمحمد

علي منتقل گشت. آنگاه خداوند آنچه خواهد ميکند. وقتي ائمه طاهرين در صحنه دنيا محکوم دشمنان شدند مردي از آنها قيام ميکند که سيصد و سيزه مرد فداکار با او باشند و بيرق پيغمبري با وي است. و بطرف مدينه رهسپار ميگردد، تا اينکه از بيداء ميگذرد و ميگويد: اين است محل قوميکه خداوند آنها را در زمين فرو ميبرد. در تفسير مزبور از امام ششم روايت نموده که فرمود: آنقوم دشمنان خدا ميباشند که بزمين فرو روند. 36- فاذا نقر في الناقور [43] يعني: پس چون دميده شود در صور. در غيبت نعماني از امام جعفر صادق عليه السلام روايت ميکند که چون تفسير اين آيه را از حضرتش پرسيدند، فرمود: امامي از ما غايب ميشود، پس چون خداوند اراده کند که او را آشکار گرداند، علامتي در دل وي پديد آورد و بدينگونه بامر پروردگار ظاهر ميگردد. 37 - و استبقوا الخيرات اينما تکونوا يات بکم الله جميعا ان الله علي کل شي‏ء قدير [44] يعني: پيشي گيريد اعمال نيک را، هر جا که باشيد خدا همه شما را خواهد آورد. چه خداوند بهر چيزي تواناست، غيبت نعماني از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت نموده که فرمود: اين آيه درباره قائم آل محمد و ياران او نازل شده و آنها پيش از آنکه موقع آمدنشان معلوم گردد اجتماع ميکنند. 38 - يعرف المجرمون بسيماهم [45] يعني گناهکاران از سيماشان شناخته ميشوند. و نيز در کتاب مزبور از آن حضرت وارد شده که فرمود: آيه يعرف المجرمون بسيماهم البته خداوند مجرمين را ميشناسد ولي اين آيه درباره قائم ما نازل شده که هنگام ظهورش مجرمين را از سيماشان شناخته و با يارانش آن ها را از دم شمشير ميگذرانند.

39 - و لنذيقنهم من العذاب الادني دون العذاب الاکبر لعلهم يرجعون [46] يعني: پيش از عذاب بزرگتر بانها عذاب نزديکتر مي پوشانيم شايد برگردند. در کنز الفوائد از مفضل بن عمر نقل ميکند که گفت از حضرت صادق عليه السلام اين آيه را پرسيدم. فرمود: عذاب نزديکتر گراني نرخها و عذاب بزرگتر قيام مهدي موعود با شمشير است. و نيز در کنز الفوائد از آن حضرت روايت نموده که فرمود: چون قائم ما ظهور کند بمسجد الحرام درآيد و در حاليکه رو بکعبه و پشت بمقام نموده دو رکعت نماز ميگزارد. آنگاه برخاسته و ميگويد: اي مردم من از هر کس بادم ابوالبشر و ابراهيم خليل و اسماعيل ذبيح و مجمد پيغمبر اکرم نزديکترم. سپس دست بدعا بلند مي کند و آنقدر بدرگاه خدا مينالد که غش کرده روي زمين ميافتد. چنانکه خداوند مي�


نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
این نظر توسط Tnn8FftuquO در تاریخ 1392/11/9 و 17:35 دقیقه ارسال شده است

I came, I read this article, I coqneerud. http://qpxbbuhzs.com [url=http://rpxrnyhnfyd.com]rpxrnyhnfyd[/url] [link=http://dphbgxnde.com]dphbgxnde[/link]

این نظر توسط pOioHsrP در تاریخ 1392/10/21 و 22:24 دقیقه ارسال شده است

I like to party, not look areiclts up online. You made it happen.

این نظر توسط GJ8v75WJvWx در تاریخ 1392/10/20 و 10:52 دقیقه ارسال شده است

I came, I read this article, I coernuqed.

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره سایت

Profile Pic
بانو! دوست دارم بدانی که اگر همه هستی شهادتت را افسانه بدانند تا آخرین نفس فریاد خواهم زد که شهادتت حقیقتی است به روشنی روز و قاتلانت را تا ابد نفرین خواهم کرد.
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
اسکریپتهای اختصاصی

Code Center

کدستان