close
تبلیغات در اینترنت
حديث من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية

اثبات وجود امام مهدی عج

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 318
کل نظرات : 696
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 11
آمار بازدید
آی پی امروز : 20
آی پی دیروز : 11
بازدید امروز : 117
باردید دیروز : 30
ورودی امروز گوگل : 3
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 197
بازدید ماه : 587
بازدید سال : 7,848
بازدید کلی : 58,631
مشخصات
آی پی : 54.163.42.154
سیستم عامل :
مرورگر:
آرشیو

نویسنده : ایلیا
بازدید : 783


 

يا مهمترين انگيزه و عامل عقيده به مقام امامت

 

يگانه مصلح جهاني امام مهدي منتظر(عليه السلام)

 

يکي از علل و اسباب توجه و اهتمام مسلمانان به اصل مسئله امام شناسي بطور عموم و به شناخت ائمه بر حق و واجد شرايط همه جانبه ــ علمي و عملي و اخلاق و تقوائي ــ از جمله امام مهدي منتظر، محمد بن الحسن العسکري بخصوص، حديث شريف:

 

«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية»

 

 

 


 

يا مهمترين انگيزه و عامل عقيده به مقام امامت

 

يگانه مصلح جهاني امام مهدي منتظر(عليه السلام)

 

يکي از علل و اسباب توجه و اهتمام مسلمانان به اصل مسئله امام شناسي بطور عموم و به شناخت ائمه بر حق و واجد شرايط همه جانبه ــ علمي و عملي و اخلاق و تقوائي ــ از جمله امام مهدي منتظر، محمد بن الحسن العسکري بخصوص، حديث شريف:

 

«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» [1] .

 

و احاديث مشابه و هم مضمون است که بموجب آن سهل انگاري و بي تفاوتي يا سماجت و عصبيّت نسبت بشناخت امام زمان واجد شرايط هر زماني تهديد به مرگ جاهلي و منتهي شدن به حشر و نشر با بت پرستان و مشرکين خواهد شد.

 

و اکنون مي پردازيم به ذکر متن هاي مختلف اين حديث و از آن پس به ذکر اسناد آن از ديدگاه اهل تسنّن.

 

بخش اول:

 

1 ـ من لم يعرف امام زمانه مات ميتتة جاهلية.

 

2 ـ من مات بغير امام مات ميتة جاهلية.

 

3 ـ من مات ليلة وليس في عنقه بيعة امام مات ميتة جاهلية.

 

4 ـ من مات ولا امام له مات ميتة جاهلية.

 

5 ـ من مات ولا بيعة عليه مات ميتة جاهلية.

 

6 ـ من مات ولا طاعة عليه مات ميتة جاهلية.

 

7 ـ من مات و لم يعرف امام زمانه فليمت ان شاء يهوديّاً و ان شاء نصرانيّاً.

 

8 ـ من مات ولم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية.

 

9 ـ من مات وليس عليه امام جامع فقد مات ميتة جاهلية.

 

10 ـ من مات وليس عليه امام، فميتته ميتة جاهلية.

 

11 ـ من مات وليس عليه امام مات ميتة جاهلية.

 

12 ـ من مات و ليس (ليست) عليه طاعة مات ميتة جاهلية.

 

13 ـ من مات و ليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية.

 

14 ـ من مات و ليس لامام جماعة عليه طاعة مات ميتة جاهلية.

 

15 ـ من مات وليس له امام فميتته ميتة جاهليه.

 

بخش دوم:

 

1 ـ ليس احد يفارق الجماعة شبراً فيموت،الا مات ميتة جاهلية.

 

2 ـ من خالف المسلمين قيد شبر ثم مات، مات ميتة جاهلية.

 

3 ـ من خرج عن الطاعة و فارق الجماعة فمات، مات ميتة جاهلية.

 

4 ـ من خرج من الجماعة قيد شبر، فقد خلع ربقة الاسلام من رأسه

 

5 ـ من خرج من السلطان شبرا، مات ميتة جاهلية.

 

6 ـ من خرج من الطاعة او فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية.

 

7 ـ من خرج من الطاعة و فارق الجماعة...فليس مني ولست منه.

 

8 ـ من خلعها بعد عهدها، لقي الله ولاحجة له.

 

9 ـ من خلع يدًا من طاعة، لقي الله يوم القيامة لاحجة له.

 

10 ـ من خلع يدا من طاعة مات ميتة جاهلية.

 

11 ـ من فارق الجماعة او خلع يدا من طاعة، مات ميتة جاهلية.

 

12 ـ من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية.

 

13 ـ من قتل تحت رأية عمية تدعوا عصبية او ينصر عصبية فقتله (قتلة) جاهلية.

 

14 ـ من مات تحت راية عصبية، فقتلته قتلة جاهلية.

 

15 ـ من مات علي غير طاعة مات لا حجة له.

 

16 ـ من مات و هو مفارق للجماعة، مات ميتة جاهلية.

 

17 ـ من نزع يداً من طاعة الله و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية.

 

18 ـ من نزع يداً من طاعة، جاء يوم القيامة لاحجة له.

 

اما متون تفصيلي مقرون به ذکر مصادر نقل و راوي و ناقل هر يک از مجموع احاديث، پس از آنرو که روي سخن ما در بحث و بررسي اين حديث بيشتر و قبل از همه با اهل تسنن است، تنها به ذکر ناقلان از اين فرقه و مصادر اختصاصي آنها بسنده ميکنيم.

 

در پايان اينمقال کافي است بدانيم تنها علامه مجلسي از بزرگان علماو مراجع حديثي و حديث شناسي شيعه، اين حديث را با چهل سند از طرق اختصاصي شيعه آورده است [2] .

 

واينک ميپردازيم به ذکر قسمتي ازاسناد حديث وراويان وناقلان ازاهل تسنن.

 

1 ـ «مسند» ابوداود سليمان بن داود طيالسي در گذشته (204) از عبد الله بن عمر بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية، و من نزع يداً من طاعة جاء يوم القيامة لاحجة له» نيز رجوع شود به کنزالعمال.

 

2 ـ «مصنف» يا «جامع کبير در حديث» حافظ عبد الرزاق بن همام صغاني يمني در گذشته (211) چاپ مجلس علمي پاکستان، ج 11 ص 330 بشماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرافمات مات ميتة جاهلية».

 

3 ـ «سنن» سعيد بن منصور خراساني در گذشته(227) از عامربن ربيعه صحابي بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» [3] به نقل کنزالعمال.

 

4 ـ «مسند» حافظ ابوالحسن علي بن جعد جوهري درگذشته (230) 2/850 شماره 2375 چاپ کويت، از عبد الله بن عامر از پدرش عامربن ربيعه، بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عقدها اياها لقي الله ولا حجة له.».

 

5 ـ «طبقات الکبري» محمدبن سعد کاتب واقدي درگذشته (230) ج 5 ص 107 چاپ ليدن و ص 144 چاپ بيروت، ذيل شرح حال عبد الله بن مطيع بلفظ: «من مات و لابيعة عليه مات ميتة جاهلية» به روايت از عبد الله بن عمر. نيز مراجعه شود به کنز العمال 1 / 103 شماره 463.

 

6 ـ «مصنّف» حافظ ابن أبي شيبه، أبوبکر عبد الله بن محمد، درگذشته (234) ج 15 ص 24 شماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبراً فمات مات ميتة جاهلية».

 

وص 38 شماره 19047 از عبد الله بن عامر از پدرش بلفظ: «من مات ولا طاعة عليه مات ميتة جاهلية، ومن خلعها بعد عقده اياها فلاحجة له» و نيز بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة، مات ميتة جاهلية»

 

وص 52 شماره 19090 بلفظ: «من ترک الطاعة و فارق الجماعة فمات، فميتتة جاهلية، ومن خرج تحت راية عمية يغضب لعصبية او ينصرعصبة او يدعوا الي عصبة، فقتل فقتلته جاهلية».

 

نيزمراجعه شود به کنز العمال (6/65 شماره 14861).

 

7 ـ «المعيار والموازنة» علامه متکلم ابوجعفر اسکافي درگذشته (240)ص24بلفظ: «من مات ولاامام له مات ميتة جاهلية» ازعبدالله بن عامر

 

8 ـ «نقض العثمانية» نيز از اسکافي ص 11 ـ 12 وبه نقل ابن ابي الحديد 13 / 242 بلفظ فوق.

 

9 ـ «مسند» احمد بن حنبل درگذشته (241) ج 2 ص 83 و 154 بلفظ: «من مات و هو مفارق للجماعة مات ميتة جاهلية» و ص 111 بلفظ: «من مات و قد نزع يده من بيعة کانت ميتته ميتة ضلال» از ابن عمر، و ص296 بلفظ: «من خرج من طاعة و فارق الجماعة مات ميتة جاهلية» از ابوهريره.

 

و ج 3 ص 446 بخش مسند عامر بن ربيعه بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» به روايت از نامبرده

 

وج 4 ص 96 بلفظ: «من مات بغيرامام مات ميتة جاهلية» ازمعاوية بن ابي سفيان.

 

10ـ «الاموال» حميد بن زنجويه در گذشته (251) ج 1 ص 81 بشماره 40 چاپ رياض از ابوهريره بلفظ: «من خرج من الطاعة او فارق الجماعة فمات، فميتتة جاهلية»

 

وص 82 بشماره 42 بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميته جاهلية، و ان خلعها بعد عقدها في عنقه لقي الله و ليست له حجة» از عبدالله بن عامر بن ربيعه از پدرش وشماره 43 از ابن عمر (در حاليکه روي سخنش به ابن مطيع ـ والي مدينه از طرف عبد الله بن زبير بهنگام قتل عام مردم آن بدست بسر بن ارتاط از جانب يزيد ـ بود گفت: آمده ام آنچه از رسول خدا شنيده ام به تو خبر دهم که فرمود): «من مات علي غير طاعة مات لاحجة له ومن مات قد نزع يدا من بيعة کان علي الضلال»

 

وناگفته پيداست که عبد الله بن عمر با انجام اين ملاقات ميخواست از اين حديث به نفع يزيد (که مردم مدينه و از جمله بعضي از صحابه رسول الله (ص) او را از خلافت خلع کرده بودند) سوء استفاده کند، فحشره الله مع يزيد بن معاويه و جده و ابيه.

 

11 ـ «سنن» امام عبد الله بن عبد الرحمن تميمي سمرقندي دارمي در گذشته (255) ج 2 ص 241 بلفظ: «ليس من احد يفارق الجماعة شبرا فيموت، الا مات ميتة جاهلية» از ابن عباس.

 

12 ـ «صحيح» محمد بن اسماعيل بخاري درگذشته (256)ج 2 ص 13 و درچاپ ديگر مصر ج 9 ص 59 باب فتن از ابن عباس بلفظ: «من خرج من السلطان شبراً مات ميتة جاهلية» و بلفظ: «من فارق الجماعة شبراً فمات (الامات خ) ميتة جاهلية».

 

13 ـ نيز «تاريخ الکبري» بخاري 6 / 445 شماره 2943 از عامر بن ربيعه از پدرش بلفظ: «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» و در ج 4 ص 54 شماره 1938 بلفظ: «من فارق الجماعة قيد شبر فقد فارق الاسلام».

 

14 ـ «صحيح» مسلم در گذشته (261) ج 6 ص 21 ـ 22 شماره 1489 بلفظ: «من مات وليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» از عبد اللّه بن عمر و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات، مات ميتة جاهلية» ونيز «من فارق الجماعة شبرا فمات فميتته جاهلية».

 

ودر ج 8 ص 107 بلفظ: «من لم يعرف امام زمانه فمات ميتة جاهلية» (ملحقات الاحقاق 13 / 85)

 

15 ـ «العلل الوارده في الاحاديث» ابوالحسن علي بن عمر بن احمد بن مهدي بغدادي دارقطني شافعي (305 / 306) ج 7 ص 63 بلفظ: «من مات لغير امام مات ميتة جاهلية» به سه سند از معاويه و دو سند از ابوهريره.

 

16 ـ «زوائد» احمد بن عمر بزار در گذشته (320) ج 1 ص 144 و ج 2 ص 143 بلفظ: «من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت راية عصبية، فقتلته قتلة جاهلية».

 

17 ـ «الکني والاسماء» حافظ دولابي درگذشته (320) ج2 ص3 چاپ دائرة المعارف حيدرآباد دکن بلفظ: «من مات و ليس عليه امام جامع فقد مات ميتة جاهلية، و من خرج من الجماعة فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه» از ابن عمر.

 

18 ـ «عقد الفريد» ابوعمر، احمد بن محمدبن عبدربه اندلسي درگذشته (327) ج 1 ص 9 سطر12 بلفظ: «من فارق الجماعة او خلع يدامن طاعة، مات ميتة جاهلية».

 

19 ـ «صحيح ابن حبان»، ابوحاتم محمد بن حبان تميمي، بستي شافعي درگذشته (354) به شرح «احسان بترتيب صحيح ابن حبان» شماره 44 بلفظ: «من مات وليس له امام مات ميتة جاهلية».

 

20 ـ «کتاب المجروحين» نيز از ابوحاتم ج1 ص 280 بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه،

 

و من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية،

 

و من مات تحت راية عمية يدعوا الي عصبية او ينصر فقتله جاهلية» به روايت ازابن عباس

 

21 ـ «معجم الکبير» حافظ ابوالقاسم طبراني درگذشته (360) ج 10 ص 350 حديث 10687 (شماره مسلسل) بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه و من مات وليس عليه امام فميتته جاهلية ومن مات تحت رأية عميه يدعوا الي عصبية او ينصر عصبية فقتله جاهلية» به روايت از ابن عباس.

 

وج 19 ص 388 شماره 910 چاپ بغداد بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» به روايت معاويه، و به لفظ «من مات وليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» از عامر بن ربيعه (نيز رجوع شود به کنزالعمال ج6 ص 65 شماره 14861).

 

22 ـ «معجم اوسط» نيزازطبراني ج 1 ص 175 شماره 227 بلفظ: «من مات و لابيعة عليه مات ميتة جاهلية» وباديگرالفاظ مختلف ذيل کتاب «مجمع الزوائد» بيايد.

 

23 ـ «الکامل في ضعفاء الرجال» ابواحمد عبد الله بن محمد، معروف به ابن عدي جرجاني در گذشته (365) ج 5 ص 1869 بلفظ: «من مات وليس عليه طاعة، مات ميتة جاهلية» به روايت عامربن ربيعه.

 

24 ـ «مستدرک الصحيحين» حاکم نيشابوري در گذشته (405) ج 1 ص 77 و 117 ازابن عمر بلفظ: «من مات وليس عليه امام جماعة فان موتته موتة جاهلية».

 

25 ـ «المغني» قاضي القضاة معتزلي، عبد الجبار بن احمد همداني اسدآبادي درگذشته (415) جزء متمم عشرين ج 1 ص 116 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية».

 

26 ـ «نديم الفريد» علامه محقق ابوعلي، احمد بن محمد بن يعقوب مسکويه ـ که اصلش ازري و مقيم ودرگذشته اصفهان بسال (421) بوده است بلفظ: «من مات ليلة وليس في عنقه بيعة امام فقد مات ميتة جاهلية». [4] .

 

27 ـ«حلية الاولياء» حافظ ابونعيم اصفهاني درگذشته (430) ج 3 ص 224 بلفظ: «من مات بغير امام فقد مات ميتة جاهلية ومن نزع يده من طاعة (يدا من طاعة الله) جاء يوم القيامة لاحجة له» به روايت از طيالسي.

 

واضافه کرده است: اين حديث ثابت و مسلّم بوده، مسلم درحديث خود آنرا از زيد روايت نموده وگفته است: تابعين و اعلام آنرا از زيد نقل کرده اند.

 

سپس هشت نفرازتابعين رانام برده که اين حديث راروايت نموده اند.

 

28 ـ «المنتقي في الاخبار» مکي بن ابيطالب حموش بن محمد بن مختار اندلسي درگذشته (437) به شرحي که در «نيل الاوطار في شرح منتقي الاخبار» تحت شماره 66 بيايد

 

29 ـ «سنن بيهقي» درگذشته (458) ج 8 ص 156 ـ 157 بلفظ: «من مات وليس في عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية»

 

و بلفظ: «من خرج من الطاعة وفارق الجماعة، فمات ميتة جاهلية» و نقل از بخاري ومسلم.

 

30 ـ «شعب الايمان» نيزازبيهقي، به شرح مختصرآن که تحت شماره 45 بيايد.

 

31 ـ «المتفق و المفترق» ابوبکر احمد بن علي خطيب بغدادي درگذشته (463) بلفظ: «من نزع يدا من طاعة الله و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية، ومن خلعها بعد عهدها لقي الله ولا حجة له» از ابن عمر (کنزالعمال 6/66 شماره 14865)

 

32 ـ «جمع بين صحيحين ـ بخاري ومسلم ـ» محمد بن فتوح حميدي درگذشته (488) بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية»

 

(به نقل احقاق الحق قاضي نورالله شوشتري در اوائل بحث امامت، نيز آيت الله مرعشي در پاورقي احقاق ج 2 ص 306 بواسطه کنزالعمال (1/186 چاپ حيدر آباد) آنرانقل نموده، اما روايت با کمي اختلاف در عبارت بدون نام حميدي ذکر شده)

 

33 ـ «شرح المبسوط في الفقه» شمس الدين سرخسي (درگذشته 490).

 

34 ـ «شرح السير الکبير شيباني» نيز از سرخسي ج 1 ص 113 چاپ حيدرآباد 6ـ 1335.

 

نيز ج 1 ص 167 چاپ 1971 م قاهره بلفظ: «من اتاه من اميره ما يکرهه فليصبر، فانّ من خالف المسلمين قيد شبر، ثم مات، مات ميتة جاهلية»

نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
این نظر توسط TTZJfhamXC در تاریخ 1392/10/22 و 17:30 دقیقه ارسال شده است

Thanks for that! It's just the answer I neddee.

این نظر توسط vA2Ll0qizhr9 در تاریخ 1392/10/20 و 16:09 دقیقه ارسال شده است

So true. Honesty and everything reiegnczod.

این نظر توسط محب در تاریخ 1392/2/23 و 12:06 دقیقه ارسال شده است

خیلی مورد استفاده بود. متشکرم
با اجازه ی شما در یکی از تحقیقاتم استفاده کردم.

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره سایت

Profile Pic
بانو! دوست دارم بدانی که اگر همه هستی شهادتت را افسانه بدانند تا آخرین نفس فریاد خواهم زد که شهادتت حقیقتی است به روشنی روز و قاتلانت را تا ابد نفرین خواهم کرد.
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
اسکریپتهای اختصاصی

Code Center

کدستان