close
تبلیغات در اینترنت

اثبات وجود امام مهدی عج

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 318
کل نظرات : 696
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 11
آمار بازدید
آی پی امروز : 1
آی پی دیروز : 11
بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 114
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 323
بازدید ماه : 800
بازدید سال : 1,108
بازدید کلی : 51,891
مشخصات
آی پی : 54.81.254.212
سیستم عامل :
مرورگر:
آرشیو

نویسنده : ایلیا
بازدید : 358


 

سوره‏ بقره، آيه 148

 

فاستبقوا الخيرات اين ما تکونوا يأت بکم الله جميعا.

 

پس به خوبي‏ها و نيکي‏ها پيشي گيريد هر کجا باشيد خداوند همه شما را خواهد آورد.

 

در روايات فراواني که از ائمه معصومين عليهم‏السلام رسيده جمله‏ي (اينما تکونوا يأت بکم الله جميعا) به اصحاب و ياران مهدي موعود عليه‏السلام تفسير شده است.

 

عن ابيعبدالله عليه‏السلام في قوله:

 

«فاستبقوا الخيرات. اينما تکونوا يأت بکم الله جمعيا».

 

 

قال: نزلت في القائم عليه‏السلام و اصحابه، يجتمعون علي غير ميعاد.


 

سوره‏ بقره، آيه 148

 

فاستبقوا الخيرات اين ما تکونوا يأت بکم الله جميعا.

 

پس به خوبي‏ها و نيکي‏ها پيشي گيريد هر کجا باشيد خداوند همه شما را خواهد آورد.

 

در روايات فراواني که از ائمه معصومين عليهم‏السلام رسيده جمله‏ي (اينما تکونوا يأت بکم الله جميعا) به اصحاب و ياران مهدي موعود عليه‏السلام تفسير شده است.

 

عن ابيعبدالله عليه‏السلام في قوله:

 

«فاستبقوا الخيرات. اينما تکونوا يأت بکم الله جمعيا».

 

قال: نزلت في القائم عليه‏السلام و اصحابه، يجتمعون علي غير ميعاد.

 

امام صادق عليه‏السلام درباره‏ي اين آيه از قرآن کريم فرمود:

 

درباره‏ي قائم عليه‏السلام و اصحاب او نازل شده، بدون قرار و وعده قبلي جمع خواهند شد. [1] .

 

قال الباقر عليه‏السلام: «الخيرات الولاية. و قوله تعالي اينما تکونوا يأت بکم الله جميعا» يعني اصحاب القائم عليه‏السلام الثلاثماة و البضعة عشر رجلا هم و الله الامة المعدودة. قال يجتمعون و الله في ساعة واحدة قزع کقزع الخريف.

 

امام باقر عليه‏السلام پيرامون اين آيه مي‏فرمايد: خيرات. ولايت است و فرموده خداوند: هر جا باشيد خداوند همه شما را خواهد آورد: منظور اصحاب حضرت قائم عليه‏السلام که سيصد و ده و چند مرد مي‏باشند. (سيصد و سيزده نفر) مي‏باشد.

 

بخدا سوگند منظور از امت معدوده آنها هستند. به خدا سوگند در يک ساعت همگي جمع خواهند شد هم چون پاره‏هاي ابر پاييزي که بر اثر باد جمع و متراکم مي‏گردد. [2] .

 

سوره‏ بقره، آيه 155

 

و لنبلونکم بشي‏ء من الخوف و الجوع. و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرين.

 

و البته شما را به چيزي از ترس و گرسنگي و کمبودي از اموال و جانها و ثمرات مي‏آزماييم و مژده ده صبر پيشگان را.

 

قال الصادق عليه‏السلام: لا بد ان يکون قدام قيام القائم سنة تجوع فيها الناس و يصيبهم خوف شديد من القتل و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات. و ان ذلک في کتاب الله لبين. ثم تلا هذه الآية. و لنبلونکم بشي‏ء من الخوف و الجوع...

 

امام صادق عليه‏السلام فرمود: به ناچار بيش از قيام قائم. سالي خواهد بود که مردم در آن گرسنگي کشند و ترس شديدي از جهت کشتار به آنان رسد. و در اموال و جانها و ميوه‏ها کمبودي حاصل گردد. و البته اين مطلب در قرآن به روشني آمده و سپس همين آيه را تلاوت فرمود. [1] .

 

سوره آل عمران، آيه 200

 

يا ايها الذين امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون.

 

اي کساني که ايمان آورده‏ايد صبر بيشه سازيد و در برابر دشمنان نيز استقامت کنيد و از مرزهاي خود مراقبت کنيد، و از خدا بپرهيزيد. شايد رستگار شويد.

 

اين آيه آخرين آيه سوره آل عمران است و بر چهار برنامه ارزشي تکيه نموده. [1] .

 

واژه‏ها

 

1- کلمه صبر به معناي ايستادگي در برابر مشکلات. تمايلات و حوادث است که در حقيقت ريشه اصلي هرگونه پيروزي مادي و معنوي است.

 

2- صابروا. صيغه امر از باب مفاعله است يعني از مصابره و به معناي صبر و پايداري در برابر صبر و استقامت ديگران است.

 

بنابراين قرآن در مرحله اول دستور به استقامت مي‏دهد که هر گونه جهاد با نفس و پايداري در برابر حوادث و مشکلات را شامل مي‏شود و در مرحله دوم دستور به استقامت در برابر دشمن را مي‏دهد و اين خود نشانگر اين است که تا ملتي در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف دروني پيروز نشود پيروزي او بر دشمن خارجي ممکن نيست.

 

3- رابطوا نيز از باب مفاعله است از ماده‏ي (ربط و رباط) گرفته شده و اين واژه در اصل به معناي بستن چيزي در مکاني است.

 

(مانند بستن اسب و الاغ در يک محلي) و به همين جهت به کاروانسرا (رباط) مي‏گويند.

 

و ربط قلب. به معناي آرامش دل و سکون خاطر است. گويا رشته قلب و دل به نقطه‏اي بسته شده است.

 

و مرابطه‏ها به معناي مراقبت از مرزها آمده است. زيرا سربازان و مرکب‏ها و وسائل جنگي را در آن محل نگاهداري مي‏کنند براي دفاع از

 

مرز اين جمله به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدات کشورهاي اسلامي مي‏دهد تا هرگز گرفتار حملات غافلگيرانه دشمن نشوند.

 

در هر حال مرابطه معناي وسيعي دارد که هرگونه آمادگي براي دفاع از خود و جامعه اسلامي را شامل مي‏شود. و در فقه اسلامي نيز در باب جهاد بحثي تحت عنوان مرابطه يعني آمادگي براي حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالي دشمن مطرح شده است.

 

در برخي از روايات حضرات ائمه معصومين عليهم‏السلام ذيل اين آيه شريفه مرابطه با امام عليه‏السلام مطرح شده است.

 

و مرابطه با امام يعني رشته ولايت و سرپرستي او را محکم گرفتن و در اطاعت و پيروي او اصرار داشتن که خود يکي از ارکان ايمان است و در يک جمله انسان خود را با ولي خدا مربوط سازد و از او جدا نشود و خود را به او بسپارد.

 

قال الباقر عليه‏السلام: اصبروا علي اداء الفرائض، و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم. المنتظر.

 

امام باقر عليه‏السلام پيرامون آيه شريفه مورد بحث که مي‏فرمايد: اي کساني که ايمان آورده‏ايد صبر کيند و يکديگر را به صبر واداريد و مرابطه نماييد فرموده است:

 

صبر کنيد. بر اداي فرائض. و پايداري و استقامت کنيد در مقابل دشمن و با امامتان که انتظار ظهورش را مي‏کشيد مرابطه نماييد و خود را به رشته ولايت او ببنديد. [2] .

 

سوره‏ نساء، آيه 69

 

و من يطع الله و الرسول، فاولئک مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئک رفيقا.

 

و کسي که خدا و پيامبر را اطاعت کند (در قيامت) هم نشين کساني خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده. که عبارتند از پيامبران. صديقان. شهداء و صالحان و آنها رفيقهاي خوبي هستند.

 

در اين آيه يکي ديگر از افتخارات کساني که مطيع فرمان خدا و پيامبر باشند بيان شده و در حقيقت امتيازاتي را براي آنها مطرح کرده است و آن هم نشيني با کساني است که خداوند نعمت خود را بر آنها تمام کرده است.

 

و سپس در توضيح اين مطلب و بيان کساني که خداوند نعمت خويش را برآنها تمام کرده است. اشاره به چهار طايفه مي‏کند که در واقع ارکان چهارگانه اين موضوع هستند.

 

واژه‏ها

 

1- انبياء: فرستادگان مخصوص خداوند هستند که نخستين گام را براي هدايت و رهبري مردم و دعوت به صراط مستقيم برمي‏دارند.

 

2- صديقان: يعني کساني که هم در سخن راست مي‏گويند و هم با عمل و کردار صدق گفتار خود را اثبات مي‏کنند.

 

و در بعضي از روايات صديق به علي عليه‏السلام و ائمه معصومين عليه‏السلام تفسير شده است.

 

[3- شهداء: يعني کشته شدگان در راه هدف و عقيده پاک الهي و يا افراد برجسته‏اي که روز قيامت شاهد و گواه اعمال انسانها هستند. [1] .

 

4- صالحان: يعني افراد شايسته و برجسته‏اي که با انجام کارهاي مثبت و سازنده و مفيد و پيروي از اوامر انبياء به مقامات برجسته‏اي نائل شده‏اند.

 

و به همين جهت در پاره‏اي از روايات صالحين به ياران برگزيده ائمه عليهم‏السلام تفسير شده است.

 

قال الصادق عليه‏السلام: النبيين: رسول الله. و الصديقين: علي عليه‏السلام. و الشهداء: الحسن و الحسين عليهماالسلام، و الصالحين: الائمة.

 

و حسن اولئک رفيقا: القائم من آل محمد.

 

علي بن ابراهيم، در تفسيرش که منسوب به امام صادق عليه‏السلام است گويد: امام عليه‏السلام فرمود: نبيين رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و صديقان علي عليه‏السلام و شهيدان: حسن و حسين و صالحان: ائمه عليهم‏السلام مي‏باشند. و نيکو رفيقان، قائم از آل محمد عليه‏السلام است. [2] .

 

سوره‏ توبه، آيه 33- سوره‏ صف، آيه 9

 

هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الذين کله و لو کره المشرکون.

 

او کسي است که رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد. تا او را بر همه آيين‏ها غالب گرداند. هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.

 

اين آيه خبر از جهاني شدن اسلام و عالمگير گشتن اين آيين مي‏دهد. مفهوم آيه پيروزي همه جانبه اسلام بر همه اديان جهان است و معني اين سخن آنست که سرانجام اسلام همه کره‏ي زمين را فرا خواهد گرفت و بر همه جهان پيروز خواهد گشت. و شک نيست که در حال حاضر اين موضوع تحقق نيافته ولي مي‏دانيم که اين وعده‏ي حتمي. خداوند تدريجا در حال تحقق است.

 

و طبق روايات مختلفي که به ما رسيده تکامل اين برنامه هنگامي خواهد بود که مهدي عليه‏السلام ظهور کند. و برنامه‏ي جهاني شدن اسلام را تحقق بخشد.

 

قال الباقر عليه‏السلام: ان ذلک يکون عند خروج المهدي، فلا يبقي احد الا اقر بمحمد صلي الله عليه و آله و سلم.

 

امام باقر عليه‏السلام مي‏فرمايد: وعده‏اي که در اين آيه است به هنگام ظهور مهدي از آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم صورت مي‏پذيرد. در آن روز هيچ کس در روي زمين باقي نخواهد بود مگر اينکه اقرار به حقانيت محمد صلي الله عليه و آله و سلم مي‏کند. [1] .

 

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: لا يبقي علي ظهر الارض بيت مدر و لا وبر الا ادخله الله کلمة الاسلام.

 

بر صفحه‏ي زمين هيچ خانه‏اي باقي نماند. نه خانه‏هايي که از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه‏هايي که از کرگ و مو بافته شده، مگر اينکه خداوند نام اسلام را در آن وارد مي‏کند. [2] .

 


نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
این نظر توسط PG3GHNXML5 در تاریخ 1392/11/10 و 17:07 دقیقه ارسال شده است

Clear, inomefativr, simple. Could I send you some e-hugs? http://ehwpvljt.com [url=http://bpkkbzeg.com]bpkkbzeg[/url] [link=http://bmztvbgiya.com]bmztvbgiya[/link]

این نظر توسط dzFBaVbVvhg در تاریخ 1392/10/23 و 16:05 دقیقه ارسال شده است

That's 2 clever by half and 2x2 clever 4 me. Thnsak!

این نظر توسط 49LQfCuz در تاریخ 1392/10/22 و 15:03 دقیقه ارسال شده است

Always a good job right here. Keep rolling on thrugoh.

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره سایت

Profile Pic
بانو! دوست دارم بدانی که اگر همه هستی شهادتت را افسانه بدانند تا آخرین نفس فریاد خواهم زد که شهادتت حقیقتی است به روشنی روز و قاتلانت را تا ابد نفرین خواهم کرد.
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
اسکریپتهای اختصاصی

Code Center

کدستان