close
تبلیغات در اینترنت
سوره ابراهيم، آيه 5

اثبات وجود امام مهدی عج

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 318
کل نظرات : 696
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 11
آمار بازدید
آی پی امروز : 6
آی پی دیروز : 7
بازدید امروز : 99
باردید دیروز : 38
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 1
بازدید هفته : 291
بازدید ماه : 877
بازدید سال : 6,379
بازدید کلی : 57,162
مشخصات
آی پی : 54.234.13.175
سیستم عامل :
مرورگر:
آرشیو

نویسنده : ایلیا
بازدید : 1794


 

و ذکرهم بايام الله.

 

و ايام الله را به آنها متذکر شو. روزهاي خداوند را به ياد آنان بياور.

 

مسلما همه روزها، ايام الله است، همانگونه که همه مکانها متعلق به خداست، اگر نقطه خاصي به نام بيت الله (خانه خدا) ناميده شده، دليل بر ويژگي آن است، همچنين عنوان ايام الله، مسلما اشاره به روزهاي مخصوصي است که امتياز و روشنايي و درخشش فوق العاده‏اي دارند.

 

و اصولا بايد بگوييم (ايام الله) تمام روزهايي است که داراي عظمتي در تاريخ زندگي بشر است.

 

بنابراين هر روز که يکي از فرمانهاي خدا در آن چنان درخشيده که بقيه‏ي امور را تحت الشعاع خود قرار داده از ايام الله است.

 

سوره ابراهيم، آيه 5

 

و ذکرهم بايام الله.

 

و ايام الله را به آنها متذکر شو. روزهاي خداوند را به ياد آنان بياور.

 

مسلما همه روزها، ايام الله است، همانگونه که همه مکانها متعلق به خداست، اگر نقطه خاصي به نام بيت الله (خانه خدا) ناميده شده، دليل بر ويژگي آن است، همچنين عنوان ايام الله، مسلما اشاره به روزهاي مخصوصي است که امتياز و روشنايي و درخشش فوق العاده‏اي دارند.

 

و اصولا بايد بگوييم (ايام الله) تمام روزهايي است که داراي عظمتي در تاريخ زندگي بشر است.

 

بنابراين هر روز که يکي از فرمانهاي خدا در آن چنان درخشيده که بقيه‏ي امور را تحت الشعاع خود قرار داده از ايام الله است.

 

هر روز که فصل تازه‏اي در زندگي انسانها گشوده، و درس عبرتي به آنها داده و ظهور و قيام پيامبري در آن به وقوع پيوسته، و يا طاغوت و فرعون گردنکشي در آن روز به قعر دره نيستي فرستاده شده و خلاصه هر روز که حق و عدالتي بر پا شده و ظلم و بدعتي از بين رفته. همه آنها را مي‏توان ايام الله ناميد.

 

و بر اين اساس در اخبار و روايات ائمه معصومين عليهم‏السلام (ايام الله) به روزهاي حساس و سرنوشت ساز و مهمي تفسير شده است.

 

قال الباقر عليه‏السلام: ايام الله عزوجل ثلاثة.

 

يوم يقوم القائم عليه‏السلام: و يوم الکرة و يوم القيامة.

 

امام باقر عليه‏السلام در حديثي مي‏فرمايد: روزهاي خداوند عزوجل سه روز است.

 

1- روزي که قائم بپا خيزد، و روز رجعت، [1] و روز قيامت مي‏باشد. [2] .

 

سوره حجر، آيه 36-38

 

قال رب فانظرني الي يوم يبعثون. قال فانک من المنظرين، الي يوم الوقت المعلوم.

 

(شيطان) گفت: پروردگارا مرا تا روز رستاخيز مهلت ده، و زنده بگذار، فرمود: تو از مهلت يافتگاني. (اما نه تا روز رستاخيز) بلکه تا روز و وقت معيني.

 

ابليس وقتي از درگاه خدا رانده شد، و احساس کرد که آفرينش انسان سبب بدبختي او شد. آتش کينه در دلش شعله‏ور گشت، تا انتقام خويش را از فرزندان آدم بگيرد، هر چند مقصر اصلي خود او بود. نه آدم و نه فرمان خدا، ولي غرور و خودخواهي توأم با خجالت به او اجازه نداد اين واقعيت را درک کند. لذا از درگاه خدا چنين تقاضا کرد که مرا تا روز رستاخيز مهلت ده، خداوند هم خواسته‏اش را پذيرفت، ولي تا وقت و زمان معيني [1] نه تا روز رستاخيز.

 

قال الصادق عليه‏السلام: يا وهب:

 

اتحسب انه يوم يبعث الله تعالي الناس؟ لا و لکن الله

 

عزوجل انظره الي يوم يبعث الله عزوجل قائمنا. فاذا بعث الله عزوجل قائمنا، فيأخذ بناصيته و يضرب عنقه، فذلک يوم الوقت المعلوم.

 

امام صادق عليه‏السلام در جواب شخصي بنام وهب که پيرامون اين آيه و وقت معلوم از او سوال کرد فرمود:

 

وقت معلوم در اين آيه روز قيامت نيست بلکه وقت معلوم روز قيام قائم آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم است.

 

هر گاه خداوند او را برانگيزد ابليس مي‏آيد در حاليکه بر زانوهايش راه مي‏رود و مي‏گويد: اي واي از اين روزگار.

 

آنگاه پيشاني او گرفته مي‏شود و گردنش زده مي‏شود و اين هنگام همان وقت معلوم است که مدت او به پايان مي‏رسد. [2] .

 

سوره حجر، آيه 87

 

و لقد أتيناک سبعا من المثاني و القرآن العظيم.

 

اي پيامبر ما به تو سوره‏ي حمد. (هفت آيت مثاني) و قرآن عظيم داديم.

 

واژه‏ها

 

سبع در لغت به معناي هفت و مثاني به معناي دو تاها است و بيشتر مفسران و روايات (سبعا من المثاني) را کنايه از سوره‏ي حمد گرفته‏اند.

 

زيرا سوره‏ي حمد بنابر معروف هفت آيه است و بخاطر اهميتي که داشته دو بار بر پيامبر نازل گرديده و يا اينکه از دو بخش تشکيل شده

 

نيمي از آن حمد و ثناي خداوند و نيمي از آن خواسته‏هاي بندگان خداست و يا اينکه در هر نماز سوره‏ي حمد دو بار خوانده مي‏شود روي اين جهات کلمه (مثاني) يعني دوتاها بر آن اطلاق شده است برخي از مفسرين نيز احتمال داده‏اند که سبع اشاره به هفت سوره‏ي بزرگ آغاز قرآن است و مثاني کنايه از خود قرآن.

 

زيرا که قرآن دوبار بر رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نازل شد. يکبار به طول جمعي و يکبار تدريجي و بر حسب نيازها و در زمانهاي مختلف بر اين اساس (سبعا من المثاني) يعني هفت سوره‏ي مهم از مجموع قرآن که دوبار نازل شده است.

 

عن ابي‏جعفر عليه‏السلام في قول الله عزوجل: (و لقد اتيناک سبعا من المثاني و القرآن العظيم) قال سبعة من الأئمة و القائم عليه‏السلام.

 

امام باقر عليه‏السلام در مورد اين آيه مي‏فرمايد: منظور هفت امام و قائم عليه‏السلام مي‏باشد. [1] .

 

سوره‏ اسراء، آيه 33

 

و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف في القتل. انه کان منصورا.

 

و آن کس که مظلوم کشته شده براي ولي او سلطه (حق قصاص) قرار داديم اما در قبل اسراف نکند. چرا که او مورد حمايت است.

 

در اين آيه مسئله (حق قصاص) که براي اولياي دم ثابت است

 

مطرح شده است.

 

اما در عين حال ولي دم نبايد بيش از حق خود مطالبه کند، و در قتل اسراف نمايد، چرا که او مورد حمايت است.

 

آري اولياي مقتول مادام که در محدوده شرع و اسلام گام برمي‏دارند و از حد خود تجاوز نکرده‏اند مورد نصرت الهي هستند.

 

روايات فراواني از حضرت ائمه معصومين عليه‏السلام به ما رسيده که در ذيل اين آيه شريفه مي‏فرمايند اين آيه مربوط به حسين عليه‏السلام است و ولي دم او حضرت حجة ابن الحسن عليه‏السلام است.

 

در اينجا به برخي از اين روايات اشاره مي‏شود.

 

عن الصادق عليه‏السلام: قال: ذلک قائم آل بيت محمد عليه‏السلام يخرج فيقتل بدم الحسين عليه‏السلام فلو قتل اهل الارض لم يکن مسرفا و قوله: فلا يسرف في القتل اي لم يکن ليصنع شيئا فيکون مسرفا.

 

ثم قال ابو عبدالله عليه‏السلام:يقتل و الله ذراري قتلة الحسين عليه‏السلام لفعال آبائهم.

 

امام صادق عليه‏السلام در جواب شخصي که از او درباره‏ي همين آيه سوال نموده فرمود:

 

آن قائم آل بيت محمد صلي الله عليه و آله و سلم است که خروج مي‏کند و به انتقام خون حسين عليه‏السلام دشمنانش را مي‏کشد. پس چنانچه اهل زمين را به قتل رساند مسرف نخواهد بود. و اينکه فرموده (پس مباد در کشتن اسراف کند) يعني کاري انجام نمي‏دهد که به سبب آن اسراف کرده باشد.

 

آنگاه امام عليه‏السلام فرمود: به خدا سوگند قائم عليه‏السلام نوادگان کشندگان حسين عليه‏السلام را به سبب کارهاي پدرانشان به قتل مي‏رساند. [1] .

 

در حديث ديگري عبدالسلام بن صالح هروي مي‏گويد به حضرت ابوالحسن علي بن موسي الرضا عليه‏السلام عرض کردم يا بن رسول الله: درباره‏ي اين حديثي که از امام صادق عليه‏السلام روايت شده که مي‏فرمايد:

 

هر گاه قائم عليه‏السلام قيام کند ذراري و نوادگان قاتلان حسين عليه‏السلام را به خاطر کارهاي پدرانشان به قتل مي‏رساند چه مي‏فرماييد؟

 

امام رضا عليه‏السلام فرمود همين طور است.

 

عرض کردم پس اين آيه چه مي‏گويد که: (هيچ نفسي بار ديگري را بر دوش نمي‏گيرد) [2] .

 

امام فرمود: خداوند در اقوالش صادق است.

 

ولي ذراري و نوادگان کشندگان سيدالشهداء به کرده‏ي پدرانشان راضي هستند و به آن جنايتها افتخار مي‏کنند و هر کس به کاري راضي باشد هم چون کسي که آن را انجام داده و چنانچه مردي در مشرق کشته شود و مرد ديگري در مغرب به کشته شدنش راضي باشد. آنکه رضا داده نزد خداوند شريک قاتل خواهد بود.

 

بر اين اساس حضرت قائم عليه‏السلام وقتي خروج کند آنها را بخاطر اينکه از کردار پدرانشان راضي‏اند مي‏کشد.

 

راوي گويد به امام عرض کردم:

 

هر گاه قائم از شما بپا خيزد اول چه کار مي‏کند؟

 

فرمود: از بني شيبه آغاز مي نمايد. پس دستهايشان را قطع مي‏کند چون آنها دزدان بيت الله عزوجل هستند. [3] .

 

و امام باقر عليه‏السلام هم پيرامون همين آيه فرمود:

 

او حسين بن علي عليه‏السلام است که مظلوم کشته شد و ما اولياي او هستيم و قائم از ما چون بپا خيزد خون حسين عليه‏السلام را مطالبه مي‏نمايد. پس آنقدر مي‏کشد تا اينکه گفته مي‏شود در کشتن اسراف کرد.

 

بعد فرمود:

 

آنکه مقتول ناميده شده حسين عليه‏السلام است و ولي او قائم است و اسراف در قتل آنست که غير قاتلش را بکشد (که او منصور و مويد است) همانا دنيا به پايان نرسد تا اينکه مردي از آل رسول صلي الله عليه و آله و سلم بپا خيزد و زمين را از قسط و عدل پر سازد هم چنانکه از ظلم و جور سرشار شده باشد. [4] .

 

سوره‏ اسراء، آيه 81

 

و قل جآء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا.

 

بگو که حق آمد و باطل نابود شد که البته باطل رفتني و نابود شدني است.

 

در اين آيه شريفه، طبيعت حق و باطل مورد بحث است که باطل نابود شدني است اگرچه جولاني دارد ولي دوام و بقايي نخواهد داشت و سرانجام پيروزي از آن حق و طرفداران حق خواهد بود.

 

در برخي از روايات جمله (جاء الحق و زهق الباطل) به قيام مهدي موعود عليه‏السلام تفسير شده است.

 

قال الباقر عليه‏السلام: (اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل).

 

امام باقر فرمود: معناي اين آيه اين است: هنگامي که امام قائم عليه‏السلام قيام کند. دولت باطل برچيده مي‏شود. [1] .

 

در روايت ديگري به ما رسيده است هنگامي که مهدي عليه‏السلام تولد يافت بر بازويش اين جمله نقش بسته بود.

 

(جاء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا). [2] .

 

البته مفهوم اين چنين اخبار و روايات انحصار معناي وسيع آيه به اين مصداق نيست. بلکه قيام مهدي موعود عليه‏السلام از روشنترين مصداقهاي آنست که نتيجه‏اش پيروزي نهايي حق بر باطل در سراسر جهان است.

 

در روز فتح مکه پيامبر خدا وارد مسجد الحرام شد و تعداد زيادي بت را که مربوط به قبائل عرب برگرد خانه کعبه چيده شده بود هر يک را پس از ديگري با عصاي خود سرنگون ساخت و پيوسته مي‏فرمود:

 

(جاء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا).

 


نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
این نظر توسط zXd4Lj0DW در تاریخ 1392/10/23 و 20:07 دقیقه ارسال شده است

Going to put this arictle to good use now.

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره سایت

Profile Pic
بانو! دوست دارم بدانی که اگر همه هستی شهادتت را افسانه بدانند تا آخرین نفس فریاد خواهم زد که شهادتت حقیقتی است به روشنی روز و قاتلانت را تا ابد نفرین خواهم کرد.
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
اسکریپتهای اختصاصی

Code Center

کدستان